-->

Sebelah Sayap

Tuesday 5 June 2012

Spain Pon Guna Sistem Macam PTPTN?? Tiada Pendidikan Percuma??

Minggu lalu, hampir 100,000 ribu penduduk Sepanyol terdiri daripada pendidik, pelajar pelbagai peringkat dan ibu bapa mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran di kota Madrid, Barcelona dan beberapa bandar utama di negara itu bagi membantah tindakan kerajaan memotong dana pendidikan sebagai usaha menyelamatkan negara itu yang dilanda krisis hutang yang turut membelenggu negara-negara Eropah lain.

Kerajaan pusat didakwa mengarahkan sebanyak tiga bilion euro (RM12 bilion) dipotong daripada peruntukan pendidikan pada tahun ini, sebahagian program bagi mengurangkan defisit awam kepada paras yang dipersetujui Kesatuan Eropah (EU), iaitu sebanyak 5.3 peratus daripada produk domestik kasar berbanding 8.9 peratus pada tahun lalu.

Pemotongan itu turut melibatkan langkah menaikkan yuran pengajian di universiti awam sehingga 1,500 euro (RM6,000) daripada 1,000 euro (RM4,000) sebelum ini.

Ekonomi Sepanyol, sekali lagi berdepan ketidakstabilan dan tidak berkembang selama empat tahun sejak 2009, sehingga menyebabkan kadar pengangguran meningkat melebihi 24 peratus, angka tertinggi bagi negara-negara EU.

Tunjuk perasaan tersebut disertai mereka yang terlibat dalam pendidikan awam pelbagai peringkat, daripada prasekolah hingga ke universiti. Guru-guru juga tidak terkecuali.

Menurut kesatuan yang mewakili pendidik, sebanyak 80 peratus guru terlibat dalam perarakan tersebut, namun kementerian berkenaan menafikannya dengan mendakwa hanya 20 peratus yang terlibat.

Seorang guru, Pilar Molto dari Sekolah Tinggi La Paloma, Madrid yang sudah mengajar hampir 34 tahun berkata, tahun ini pihak sekolah kekurangan sebanyak 30 guru kerana kementerian bertindak menggugurkan beberapa kursus dan mengurangkan guru.

Orang ramai mendakwa kerajaan memperuntukkan berbilion euro untuk menyelamatkan syarikat perbankan yang berdepan masalah, sebaliknya memotong peruntukan untuk sektor pendidikan dan perubatan.

Negara tersebut yang memperuntukkan pelaburan besar dalam projek infrastruktur ketika lewat 1990-an hingga 2008, juga dijangka meningkatkan bayaran yuran bagi universiti awam untuk memenuhi sasaran bajet yang ditetapkan.

Guru-guru di negara itu telah mengadakan tunjuk perasaan beberapa kali sejak kebelakangan ini bagi membantah langkah seperti meningkatkan waktu pengajaran dalam seminggu dan memotong waktu persediaan kelas, yang mana dakwa mereka boleh memberi kesan kepada kualiti pendidikan menengah.

Menurut Pertubuhan Pembangunan dan Kerjasama Ekonomi, kelulusan sekolah tinggi di Sepanyol adalah sekitar 74 peratus, berbanding 85 peratus secara purata di kebanyakan negara EU.

Ramai melihat tindakan kerajaan Sepanyol itu sebagai sesuatu yang tidak masuk akal kerana sanggup mengorbankan bidang yang sepatutnya diberi keutamaan, semata-mata bagi menyelamatkan perkara sampingan.

Jika di Sepanyol, kerajaan negara itu bertindak memotong peruntukan untuk bidang pendidikan, di negara kita Malaysia keadaan sebaliknya pula berlaku, apabila kerajaan bertindak terus memberi keutamaan kepada bidang pendidikan dengan menyediakan peruntukan yang besar.

Pada sesi baru persekolahan 2012, menyaksikan kerajaan bertindak memansuhkan yuran pengajian di peringkat sekolah rendah dan menengah yang membabitkan peruntukan bernilai RM150 juta.

Peruntukan sebanyak RM50.2 bilion dalam bajet tahun ini pula diagih-agihkan kepada sektor-sektor dalam pendidikan sebagai usaha memastikan rakyat terus mendapat asas pendidikan yang baik bagi menentukan kejayaan negara pada masa depan.

Sektor pengajian tinggi terus diberi keutamaan dengan menyediakan peruntukan yang besar bagi membina universiti-universiti awam tambahan dan pusat-pusat pengajian tinggi lain dan pusat-pusat latihan dengan menyediakan yuran yang munasabah, agar ia tidak membebankan pelajar.

Selain itu, kemudahan biasiswa yang ditawarkan kerajaan, agensi kerajaan mahu pun syarikat korporat merupakan satu peluang yang seharusnya digunakan sebaik-baik mungkin oleh pelajar dalam mengejar cita-cita mereka.

Bagi pelajar yang gagal memperolehi biasiswa bagi menampung yuran pengajian sama ada di universiti awam mahu pun swasta, kerajaan menyediakan pula kemudahan pinjaman di bawah Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi membolehkan pelajar meneruskan impian mereka untuk melanjutkan pelajaran.

Walaupun mendapat kritikan banyak pihak terutama daripada segi caj pentadbiran yang dikenakan, namun PTPTN dilihat telah banyak membantu pelajar, terutama menyediakan wang pendahuluan, yang dikenali sebagai Wang Pendahuluan Pembiayaan (WPP) untuk melanjutkan pelajaran ke universiti.

Bagi mereka yang tercicir tidak dapat memasuki institusi pengajian tinggi pula, sebanyak RM200 juta diperuntukkan kerajaan, khusus untuk menyediakan latihan kemahiran.

Berdasarkan bajet dan kemudahan pendidikan yang disediakan oleh kerajaan, tidak ada sebab bagi rakyat negara ini ketinggalan untuk mendapatkan pendidikan terbaik dari peringkat prasekolah sehingga pengajian tinggi.

Dah Singgah Komen Sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...