-->

Sebelah Sayap

Friday 29 June 2012

PTPTN Kehilangan RM474.046 Juta?

TEMERLOH 29 Jun - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) melupuskan pinjaman pendidikan sebanyak RM475.046 juta kepada 16,959 graduan yang mendapat Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama sehingga 31 Mei lepas. 
Pengerusi PTPTN, Datuk Ismail Mohamed Said berkata daripada jumlah itu, seramai 12,529 pelajar dikecualikan daripada membayar balik pinjaman bernilai RM359.26 juta apabila pinjaman mereka ditukarkan kepada biasiswa. 
Katanya seramai 4,430 bekas pelajar tahun 2005, 2006 dan 2007 yang lulus cemerlang dengan mendapat Ijazah Sarjana kelas pertama turut menikmati pengecualian itu yang membabitkan peruntukan RM116.2 juta. 
"Sebelum ini graduan cemerlang ini tidak mendapat pengecualian tersebut tetapi kerajaan baru-baru ini bersetuju untuk mengecualikan mereka daripada membayar balik pinjaman," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan Wang Pendahaluan Pembiayaan (WPP) kepada 124 pelajar kawasan Parlimen Kuala Krau yang berjaya memasuki institusi pengajian tinggi awam tahun ini di sini, hari ini. 
Ismail, yang juga Ahli Parlimen Kuala Krau, berkata kerajaan membelanjakan antara RM5 bilion hingga RM6 bilion setahun bagi pinjaman kepada pelajar yang memasuki institusi pengajian tinggai awam dan swasta dan sehingga 31 Mei lalu, PTPTN telah memberi pinjaman kepada 1.98 juta pelajar membabitkan peruntukan RM44.18 bilion. 
Menurutnya, kerajaan tidak bercadang memberhentikan pemberian pinjaman itu bagi melahirkan lebih ramai rakyat berilmu untuk mewarisi kepimpinan negara pada masa akan datang. - BERNAMA

Tahniah mat ucapkan kepada graduan yang telah berjaya menghapuskan beban mereka dengan PTPTN dengan memperoleh Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama. Mereka kini mampu untuk menarik nafas lega tanpa perlu memikirkan masalah hutang.

Tak sia-sia dulu perah otak macam nak gile.. hasilnya sekarang diorang tak perlu lagi melunaskan hutang dengan PTPTN. Macam nie baru golongan intelek menghapuskan hutang. takde laa macam golongan yang mempunyai pemikiran yang cetek.. nak hapuskan PTPTN.. semua nak percuma.. kalau nak percuma buat laa macam golongan intelek.. belajar bersungguh-sungguh..budak-budak bangsa lain tak pernah bising pon pasal PTPTN sebab diorang tengok nie macam peluang diorang untuk mendapatkan PENDIDIKAN PERCUMA..


Golongan bodoh yang selalu mengisi ruang-ruang jalan, padang dengan demonstrasi adalah golongan yang tidak mengambil berat tentang masa depan..sebab tue semua nak percuma..belajar malas nak pendidikan percuma..

Anwar Ibrahim cakap kita mampu beri pendidikan percuma.. semua manusia yang tidak berotak nie sokong je.. dari sudut politiknya.. setiap yang keluar mestilah kene ada return.. baru laa berbaloi.. Belajar susah payah dan pulangannya adalah PTPTN tak payah bayar.. kalau malas belajar pulangannya pula adalah hutang laa..

Yang duk lawan untuk pendidikan percuma laa nie semua kene gantung pembelajaran.. ada ke anwar ibrahim kisah?? mana ada.. yang dia tahu.. dia nak jadi perdana menteri.. dah lama dia simpan hasrat untuk menjadi perdana menteri.. siapa yang terkorban dia tak amek peduli.. janji hasrat dia tercapai..

tapi yang peliknya, budak-budak separa akal nie tak nampak pon.. dia rasa perjuangan dia suci.. betol.. haha.. mat taknak laa tengok budak-budak nie bergelimpangan lepas nie.. haha.. Baca SINI dan SINI.


Penutupnya mat menyeru kepada semua golongan mahasiswa supaya menuntut pendidikan percuma dengan belajar bersungguh-sungguh untuk mendapatkan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama.. Macam nie baru laa PENDIDIKAN PERCUMA yang dimahukan.. mahasiswa yang dilahirkan adalah lebih bijak dan tidak perlu jadi kotor dan mengotorkan diri dengan demonstari jalanan.. jijik!!

Dah Singgah Komen Sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...