-->

Sebelah Sayap

Saturday 9 June 2012

Krisis UNISEL Dan PTPTN. (Part 1)


Pertama sekali mat melihat isu pendidikan percuma ini hanyalah satu perkara biasa jika sesebuah negara itu adalah negara yang maju. Kita kena faham yang negara kita ini belom lagi boleh dianggap sebagai negara maju kerana terdapat beberapa aspek penting bagi membolehkan sesebuah negara itu bergelar negara maju belom lagi mampu dicapai dan negara kita masih dalam usaha untuk mencapainya.

Isu Pendidikan Percuma ini muncul apabila Anwar Ibrahim terlepas cakap akan perkara ini, jika kita lihat sebelum Anwar Ibrahim terlepas cakap akan perkara ini, tidak ada seorang pon dari ahli pakatan rakyat ataupun  Pro-Mahasiswa yang memperjuangkan pendidikan percuma. 

Menariknya tentang pendidikan percuma dalam entry mat kali ini adalah bertapa serius Pakatan Rakyat dalam merealisasikan pendidikan percuma. Mat melihat tekanan politik yang diberikan oleh pihak pakatan telah membuatkan pihak PTPTN mengambil tindakan menggantung pinjamannya kepada UNISEL. Mengapa UNISEL??

UNISEL merupakan sebuah universiti yang dilihat sebagai sebuah universiti yang berada penuh dibawah tanggungan kerajaan negeri selangor dan ianya merupakan tapak yang paling bagus untuk kerajaan selangor ataupun yang lebih tepat kerajaan pakatan rakyat membuktikan yang mereka mampu memberikan pendidikan percuma kepada pelajar UNISEL. Kerajaan negeri selangor dikatakan mengaut keuntungan yang berganda selepas mengambil alih tampok pemerintahan dari Barisan Nasional tetapi masih lagi tidak mampu untuk memberikan pendidikan percuma kepada universiti tanggungan negeri itu. Jika diikutkan apa yang mereka perkatakan dengan keuntungan yang berganda itu, mat rasakan tidak menjadi masalah untuk kerajaan pakatan rakyat selangor memberikan pendidikan percuma.

Dua perkara utama yang menjadi mainan dalam kotak fikiran mat adalah bila kerajaan pakatan selangor ingin melaksanakan pendidikan percuma walaupun mengaut keuntungan yang berganda seperti yang dikatakan oleh Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim?? ataupun kerajaan negeri selangor tidak mengaut keuntungan yang besar dan tidak mampu untuk memberikan pendidikan percuma?? Sehingga kini mat masih belom mampu untuk mencari jawapan untuk persoalan yang bermain difikiran mat.

Mengapa UNISEL menjadi pilihan untuk penggantungan pinjaman PTPTN? UNISEL adalah hak milik penuh kerajaan negeri pakatan selangor. Kenapa bukan KUIS? KUIS adalah hak milik pusat zakat selangor dan pelajar yang masuk ke sana kebanyakkan mendapat bantuan zakat untuk membayar yuran pengajian tetapi bukan kos sara hidup dan tempat tinggal. 

Sabtu lepas Anwar Ibrahim menggesa pelajar supaya tidak menjelaskan bayaran PTPTN kerana Pakatan Rakyat akan "melenyapkan" hutang mereka beserta dengan PTPTN itu sendiri. Bagaimana kamu boleh berjanji sedangkan kamu masih belom memperolehinya lagi? Apa yang mat mampu kata sekarang, UNISEL sangat memerlukan PTPTN untuk memastikan anak muda mendapat pendidikan yang sempurna. UNISEL terpaksa menyatakan kepada seluruh negara bahawa mereka memerlukan PTPTN untuk memastikan UNISEL masih boleh "hidup".

Mat bukan nak cakap apa sangat laa, tapi kerajaan pakatan selangor seharusnya mengambil peluang yang diberikan oleh PTPTN untuk membuktikan yang mereka mampu untuk menyediakan pendidikan percuma. Mat melihat mereka tidak menggunakan keuntungan yang mereka dapat berganda itu untuk kesenangan rakyat dan mereka telah mengambil satu tindakan yang sangat kurang bijak apabila ingin menjual tanah hak milik unisel yang berharga RM30 juta untuk menampung sedikit keperluan pelajar baru UNISEL. Dari maklumat yang mat perolehi, RM30 juta itu tidaklah digunakan 100% untuk pelajar baru UNISEL tetapi hanya menggunakan sebahagian. 

P/S: nantikan sambungan Krisis UNISEL Dan PTPTN Part 2

Dah Singgah Komen Sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...