-->

Sebelah Sayap

Tuesday 26 March 2013

#LahadDatu: Ramai Yang Tidak Tahu Hal Ini.



Di bawah adalah laporan Inquirer News yang pasti akan mengejutkan kita semua tentang kronologi dan kaitan percerobohan Lahad Datu dengan pakatan pembangkang.
Secara ringkasnya, Inquirer News mendedahkan wujudnya kumpulan ketiga iaitu pembangkang Malaysia politik, yang sedang bersiap sedia untuk pilihan raya umum yang mungkin akan dipanggil sebelum Jun.

Pegawai perisikan Filipina berkata bahawa salah seorang ahli pembangkang politik Malaysia yang telah bertanding bagi jawatan di Sabah.

Rupa-rupanya, ahli politik ini adalah salah seorang dari orang-orang yang bercakap dengan Kirams. Beliau didakwa mewakili parti pembangkang yang menyokong Kirams membuat tuntutan ke atas negeri Sabah.

Malah, satu laporan The Philippine Star minggu lepas telah mendedahkan percerobohan di Sabah ini adalah sabotaj kepada usaha rundingan damai kerajaan Aguino dan mengaitkannya dengan nama-nama Cojuangco, Tingting, Moro National Liberation Front (MNLF), Nur Misuari dan Norbeto Gonzales, bekas penasihat keselamatan negara Filipina.

Portal ABS.CBN juga mengulangi kenyataan wujudnya 3 kumpulan yang memperalatkan tunutan Kirams untuk kepentingan masing-masing. Kumpulan pertama ialah mereka yang ada kepentingan kewangan, kedua ialah kumpulan yang anti-Aquino dan ketiga ialah parti pembangkang Malaysia.

Maka, jika merujuk kepada kenyataan Inquirer News, Portal ABS.CBN dan The Philippine Star, adalah amat mustahil isu pencerobohan di Lahad Datu didalangi oleh UMNO dan BN seperti yang dibohongi oleh kepimpinan pembangkang.

Malah, kenyataan pemimpin pembangkang yang begitu cepat menyalahkan parti lawan dilihat sebagai satu tindakan terdesak untuk mengalih perhatian rakyat daripada isu yang sebenarnya berlaku.

Bagaimana pun, MiM berharap agar Anwar Ibrahim tampil ke hadapan untuk menjawab isu ini bagi menggelak spekulasi dan sebagainya.

Untuk mengetahui lebih lanjut, sila baca terjemahan artikel Inquirer News yang boleh menyebabkan Anwar Ibrahim dan pembangkang berasa gelisah dan panik :

Sama ada waris kesultanan Sulu bertindak sendiri untuk menuntut Sabah atau telah dihasut oleh kuasa luar untuk berbuat demikian, satu perkara yang pasti, menurut sumber-sumber perisikan kerajaan: Ia adalah perniagaan yang terbukti terlalu besar bagi waris untuk mengendalikan pada mereka sendiri. 


 
Sumber itu juga percaya bahawa dalam mesyuarat mereka pada November tahun lepas, yang Kirams memutuskan untuk "menuntut Sabah atau sekurang-kurangnya meminta untuk pampasan satu untuk Sabah yang setimpal ke hari ini nilai-tanah itu, dan untuk keluarga diraja diberikan pengiktirafan yang sewajarnya oleh Malaysia " 
Sama ada waris kesultanan Sulu bertindak sendiri untuk menuntut Sabah atau telah dihasut oleh kuasa luar untuk berbuat demikian, satu perkara yang pasti, menurut sumber-sumber perisikan kerajaan: Ia adalah perniagaan yang terbukti terlalu besar bagi waris untuk mengendalikan pada mereka sendiri. 
Sumber-sumber berkata bahawa dasar kerajaan Filipina di Sabah adalah untuk memastikan ia dalam back burner. 
Tetapi nampaknya "sesetengah orang" mahu menolak ia ke hadapan sekarang. Dan mengapa sekarang, pada masa ini, adalah salah satu daripada perisikan kerajaan soalan mengkaji. 
Sumber-sumber konsisten menyebut tiga kumpulan yang muncul telah mengambil kesempatan daripada keputusan Kirams untuk meneruskan tuntutannya Sabah mereka. 
"Ini adalah kumpulan yang mahu menaiki mengejar Kirams 'dengan kepentingan mereka sendiri dalam fikiran," kata salah satu sumber berkata.

 
Sumber lain menambah: "Terdapat banyak yang boleh mendapat manfaat daripada ini, bukan sahaja di Filipina tetapi di Malaysia serta." 
Ini "faktor-faktor luaran," sebagai sumber bertanya menyifatkan kumpulan, satu puak kecil yang ada di dalamnya untuk wang, sebuah kumpulan anti-pentadbiran Aquino, dan parti politik pembangkang Malaysia. 
"The Kirams merancang untuk meneruskan tuntutan mereka seawal tahun lepas. Tetapi mereka pergi ke Lahad Datu juga pada hasutan itu daripada kumpulan-kumpulan ini, "pegawai perisikan berkata. 
Kumpulan kecil didakwa mendorong para Kirams untuk meminta kerajaan Malaysia agar membayar sewa yang lebih tinggi untuk Sabah. Jika Malaysia menerimanya, kumpulan kecil ini didakwa akan mendapat habuan kerana peningkatan itu. 
Kumpulan anti-pentadbiran itu semata-mata mahu menjatuhkan Presiden Aquino dan menggunakan proses perdamaian sebagai punca rasa tidak puas hati untuk Kirams.
"Semua orang-orang yang tidak suka P-Noy (nama samaran Presiden) telah bergabung. 
Ini adalah satu cara untuk benar-benar menguji bagaimana pentadbiran ini akan bertindak balas (seperti isu ini). Apa sahaja yang berlaku di Malaysia, akan ada tindak balas kepada kami, "kata satu sumber. 
"Dalam erti kata lain, sesiapa yang mahu mengganggu proses damai atau menguntungkan Presiden Aquino, telah memenangi," tambah sumber.

-DrMIM 

Dah Singgah Komen Sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...