-->

Sebelah Sayap

Saturday 3 November 2012

Anti Lompat Parti Di Pulau Pinang. Undang-Undang Tak Sah.


Undang-undang anti lompat parti yang diluluskan kerajaan DAP dalam Sidang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Khamis, tidak sah? Biar betul...tetapi tak kan Ketua Menteri, Lim Guan Eng nak nafikan apa Pengerusi DAP, Karpal Singh pernah maklumkan pada awal September lalu, bahawa undang-undang anti lompat parti tidak sah kerana bertentangan Perlembagaan Persekutuan.

Sebagai peguam tersohor, Karpal ketika itu menjelaskan cadangan kerajaan DAP Pulau Pinang membawa enakmen undang-undang anti lompat untuk dibincangan dalam DUN, November depan, tidak sah.

Katanya, undang-undang anti lompat parti adalah tidak sah kecuali Perlembagaan Persekutuan dipinda terlebih dahulu.

Dalam erti kata lain, Karpal berkata, tiada negeri mempunyai kuasa untuk meluluskan undang-undang anti lompat parti dan jika ia berlaku, ia akan dianggap tidak mematuhi Perlembagaan Persekutuan.

Karpal yang juga ahli parlimen Bukit Gelogur membuat kenyataan itu dengan merujuk keputusan Mahkamah Agung memutuskan undang-undang anti lompat parti yang diluluskan DUN Kelantan pada 1992 tidak sah di sisi Perlembagaan kerana bertentangan dengan Perkara 10(1)(c).

Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan negeri Pulau Pinang mempunyai pilihan untuk membawa isu berkenaan ke Mahkamah Persekutuan untuk mengkaji semula keputusan Mahkamah Agung pada 1992 itu.

Ahli Parlimen Bebas kawasan Kulim Bandar Bahru, Datuk Zulkifli Noordin turut menyentuh perkara ini dalam tulisan terbaru di blognya, Jumaat.

Katanya, peruntukkan Perlembagaan Persekutuan memberikan hak kebebasan memilih mana-mana aliran politik kepada mana-mana warganegara Malaysia termasuk wakil rakyat!

Menurut Zulkifli, dunia sedang melihat amalan politik hipokrit paling melucukan dan undang-undang anti-lompat ciptaan Guan Eng ini sebenarnya adalah satu penghinaan kepada PKR dan PAS menunjukkan DAP tidak percaya rakan ‘sebantal’.

Apatah lagi dengan terbongkarnya rakaman mesyuarat PKR Negeri Pulau Pinang, apabila Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Pulau Pinang yang juga Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mansor Osman mempersoalkan kepimpinan Guan Eng.

“Sangat jelas ayat Mansor Osman memberi deskripsi politik anak jantan Kit Siang ini, "Guan Eng ni very Cocky, Arrogant & Tokong"! Cukup sinonim dengan label Kerajaan CAT yang dilaungkan Guan Eng!

“Dan mengapa Mansor bercakap begitu! Kerana Guan Eng mendesak untuk DAP bertanding di 22 kerusi dalam PRU 13, iaitu tambahan 3 daripada 19 yang mereka ada. Dan tiga kerusi itu adalah milik PKR!,” kata Zulkifli.

Tambahnya lagi, kenapa Guan Eng mahukan 3 kerusi itu. Mansor sendiri menjawabnya; "kerana dia mahu DAP menjadi Kerajaan sendiri. Kerana dengan 22 kerusi sudah cukop untuk Guan Eng membentuk Kerajaan Negeri DAP! Jadi dia tidak perlukan kita (PKR & PAS) nanti!".

Selanjutnya 1PELURU.

Dah Singgah Komen Sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...